I Asphaugen friluftsbarnehage legger vi vekt på friluftsliv og utelek. Vi har 2 faste plasser vi bruker – Galtevika (fjæra vår) og Trollskogen.
I Galtevika har vi liten lavvo, bålplass, utkikspost, klatretau og nett, og der opplever vi havet tett på med både flo og fjære, båtliv og det er mye å oppdage der gjennom flere årstider. |
I Trollskogen har vi trær og bålplass, og vi ønsker etterhvert å utvikle plassen enda mer med gapahuk og sitteplasser. Her er det flott å klatre i trær og gå på oppdagelsesferd.
I tillegg er vi mye ved Storvatnet – både sommer og vinter. Der kan vi både fiske, gå på skøyter om vinteren, bade og leke i skogen. Det er også en gapahuk der som vi kan søke ly under når vi spiser. |
På oversikten over avdelinger kan du også se hvem som jobber her i Asphaugen Friluftsbarnehage
Eierstyret og andre styresammensetninger
Asphaugen friluftsbarnehage SA er et samvirkeforetak. Barnehagen eies av de foreldrene som til enhver tid har barn i barnehagen og som danner foreldrerådet. Alle foreldrene er representert i foreldrerådet, og på barnehagens årsmøte velges 5 representanter til eierstyret som er barnehagens øverste organ, 5 til foreldrerådsstyret som er ansvarlig for bygning og eiendom og 3 til barnehagens samarbeidsutvalg.
Asphaugen friluftsbarnehage SA er et samvirkeforetak. Barnehagen eies av de foreldrene som til enhver tid har barn i barnehagen og som danner foreldrerådet. Alle foreldrene er representert i foreldrerådet, og på barnehagens årsmøte velges 5 representanter til eierstyret som er barnehagens øverste organ, 5 til foreldrerådsstyret som er ansvarlig for bygning og eiendom og 3 til barnehagens samarbeidsutvalg.
Pedagogisk Grunnsyn
Asphaugen friluftsbarnehage har som pedagogisk grunnsyn at leken i seg selv, med ekstra fokus på uteleken, er den viktigste forutsetning for at barn skal få en solid grunnmur for det videre utdanningsforløpet, og livslang læring.
Gjennom leken opplever barna glede og mestring. Den voksnes rolle er veldig viktig i denne prosessen. De skal støtte, hjelpe, tilføre og tilrettelegge til at barnas lek også kan utvikles og få tilført realfag, kunnskap og sosiale ferdigheter som er nødvendig for det videre utdanningsforløpet. |
Barndommen i seg selv har en egenverdi. Barnet lever her og nå, og det er verdifullt i seg selv. Det barnet ønsker å gjøre her og nå, er å leke og det å leke er verdifullt i seg selv. I barndommen legger barnet grunnmuren for sin videre utdanning gjennom nettopp å lære å leke.
|
Realfagsbarnehage
Asphaugen friluftsbarnehagen er med i et realfagsprosjekt sammen med de andre barnehagene i Lenvik kommune. Dette er for at vi ønsker å ha mer fokus på realfag og naturfag, og gjøre dette mer systematisk i hverdagen. Matematikk er ikke bare telling, naturfag er mer en blomster og dyr. Vi vet at barn har både evner og interesse for å lære realfag tidlig. Barnehagen skal tilrettelegge for aktiviteter som tar utgangspunkt i barns opplevelser og jobbe prosjektbasert med realfags aktiviteter gjennom hele året.
|
SATSNING:
FRILUFTSLIV:
I naturen får barn mestrings-opplevelser ut fra egne forutsetninger og det bidrar til økt motivasjon for lek og læring. De felles opplevelser vi har, ute og inne, skal gi grobunn for godt samspill og for den gode leken. Barna skal lære om bærekraftig utvikling og vern av naturen. Vi skal sammen med barna undre oss og forske på det vi opplever og ser i naturen.
Målet: -livslang læring og glede av å være ute i naturen og de mulighetene vi har i nærmiljøet. |
LEK:
Barnas lek og samspill med andre barn, er viktig for deres sosiale utvikling og læring. Barns sosiale ferdigheter eller mangel på disse, kommer til syne i deres evne til å samarbeide med andre. Vi skal gi alle barn mulighet til å få et godt selvbilde og en god selvtillit. Målet: -at alle barn skal oppleve å ha en eller flere gode venner, og føle at de er en viktig person i gruppen. |
SOSIAL KOMPETANSE:
Barnehagen skal sørge for at alle barn får varierte og positive erfaringer med språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenking og som uttrykk for følelser. Barnehagen skal også tilrettelegge for at barna blir kjent med realfagsuttrykk og til rette legge for et rikt og lærerikt språk.
Målet: -barnehagen skal bruke friluftsliv/ naturopplevelser som arena for at barna skal kunne utvikle et godt språk, en god evne til å uttrykke seg slik at de kan tilegne seg nødvendig sosiale ferdigheter. |
Kosthold
Barna skal få oppleve og erfare det å spise ute, lage mat ute og være deltakende på matlagingen både i lavvoen og ute i skogen og i fjæra.
I barnehagen vår ønsker vi at omsorgen for det enkelte barnet i forbindelse med mat og måltder skal komme til uttrykk gjennom:
- At vi ved bevisste valg bidrar til et sunt kosthold gjennom maten vi serverer
- At vi passer på at hvert enkelt barn spiser ofte nok og får i seg nok mat og drikke
- At vi har en god dialog med barnets foresatte via foreldremøter og foreldresamtaler
- At måltidet har en rolig og trygg ramme som oppmuntrer barnet til å spise og til å smake på nye retter
- At vi lærer barnet vanlige høflighetsregler
- At barnet får kunnskaper om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold.
- At barna blir selvstendige, lærer å smøre på skiva selv
- At barna er deltakende på borddekking og rydding.